Het is een uitdagende tijd voor de transportsector. Aan de ene kant presteert de sector goed. Alleen al in de EU zorgt de transportsector voor 5% van alle werkgelegenheid en 5% van het bbp1, terwijl 75% van alle vracht over land per vrachtwagen wordt vervoerd.
Maar er zijn ook problemen. De tolprijzen blijven stijgen, de brandstofprijzen zijn onstabiel en de regelgeving met betrekking tot de CO2-uitstoot wordt steeds strenger. Maar het meest urgente probleem is misschien wel de bestuurder.
In Europa zijn er momenteel 150.000 onvervulde vacatures voor chauffeurs. En die situatie zal de komende jaren verslechteren.
Veel van de factoren die deze trend veroorzaken, liggen buiten de controle van transportbedrijven. Daarom is het van cruciaal belang om de beste bestuurders te werven die er te vinden zijn en om alles uit de bestuurders in uw team te halen.
Chauffeurs van topkwaliteit vinden en behouden !
Wat kan u doen om uw chauffeurs zo veel mogelijk te behouden ?
Wat kan u doen om uw chauffeurs zo veel mogelijk te behouden ?
DE PRIMAIRE BEHOEFTES VAN UW CHAUFFEURS ZIJN ESSENTIEEL
Uiteraard zijn de eerste primaire behoeftes van een chauffeur essentieel om ervoor te zorgen dat deze gelukkig is in zijn job en zijn rol en bijdrage voor de organisatie op lange termijn wil verderzetten;
- Het beloningspakket in zijn breedste zin maximaal optimaliseren;
netto beloning, uitbreiding van pensioenpremie, een flexibelere en gezinsgerichte oplossing voor werktijden (overweeg bijvoorbeeld meer vakantiedagen of
dagen ter vervanging), een officieel programma voor het ontwikkelen en diversifiëren van vaardigheden, een duidelijk loopbaanpad voor uw bestuurders of gewoon een hoger salaris? - Betere (voertuig)faciliteiten;
de meest comfortabele uitrusting van de voertuigen waar uw chauffeur heel hun werkdag in vertoeven is dan ook een belangrijke positieve invloed op het behoud van uw chauffeur - Maximaliseer de betrokkenheid;
De betrokkenheid van uw bestuurders binnen de organisatie impacteert ook zeker de lange termijn verbintenis van uw chauffeurs. Regelmatige een-op-een gesprekken, mentorsystemen voor nieuwe bestuurders en en een officiële feedbackcyclus voor bestuurders om voorstellen te doen aan het bedrijf voor verbetering van de werkomstandigheden. - Training en ontwikkeling;
een terugkerende klacht onder bestuurders dat ze niet het gevoel hebben dat ze zichzelf kunnen verbeteren of ontwikkelen en dat ze geen ontwikkeling in hun loopbaan ervaren. Daarom is het opzetten van een systeem voor verbetering van de bestuurdersvaardigheden, periodieke training en prestatiebeoordeling cruciaal om uw team betrokken te houden.
HOE KAN DE TECHNOLOGIE U HIERBIJ HELPEN?
UW UITDAGING: BETERE ONTWIKKELING VAN BESTUURDERS, OBJECTIEVE VERBETERING METEN EN DOELEN STELLEN
Voertuigtelematica en fleet management-oplossingen kunnen u helpen om gerichtere en effectievere trainings- en verbeteringsprogramma's te bieden. Als het duidelijk zichtbaar is hoe uw bestuurders uw voertuigen gebruiken, kunt u zich concentreren op zaken als snelheidsoverschrijdingen, abrupt remmen en stationair draaien om de leerpunten van elke bestuurder te bepalen, en vervolgens hun voortgang te volgen terwijl ze aan hun doelen werken.
OBJECTIVEER DE RIJSTIJL VAN UW CHAUFFEURS MET OPTIDRIVE, COACH ZE OP HUN VERBETERPUNTEN EN BELOON EEN POSITIEVE EVOLUTIE
Met WEBFLEET ziet u verschillende waardevolle gegevenspunten uit alle ritten van uw bestuurders. U krijgt een overzicht van incidenten met te hoge snelheden, scherp sturen, gebruik van de cruisecontrol en abrupt remmen. Webfleet vertaald deze metingen voor u in een objectieve meetwaarde die voor alle bestuurders, onafhankelijk van hun voertuig of opdrachttype, in een rijstijlindicator, Optidrive genaamd. Door uw bestuurders aan de hand van deze OptiDrive indicator te coachen op hun rijstijl kan u een positieve evolutie objectief meten, rapporteren en zelfs belonen.
UW UITDAGING: ADMINISTRATIE VOOR CHAUFFEUR VEREENVOUDIGEN
Chauffeurs grillen als geen andere van ‘administratieve' rompslomp. Een chauffeur wil zich kunnen focussen op zijn kerntaak, het rijden en zo min mogelijk geconfronteerd worden met administratie en alle bijhorende verplichtingen, in te vullen documenten,…
WERK VEREENVOUDIGEN DANKZIJ DIGITALISATIE
Met digitale oplossingen kunnen transportbedrijven veel taken met betrekking tot rijden automatiseren.
Hierdoor worden de bestuurders enigszins ontlast en kunnen ze zich concentreren op hun kerntaak.
Zo zorgen apparaten in de cabine ervoor dat de communicatie tussen de bestuurder en het kantoor duidelijker en eenvoudiger wordt, kunnen bestuurders door verkeersinformatie worden gewaarschuwd voordat ze terechtkomen in een file en door de administratieve taken te automatiseren is er minder afleidend papierwerk nodig.
UW UITDAGING: EEN OPTIMALE ROUTEPLANNING BESPAART EEN HOOP STRESS
Uw chauffeurs worden dagelijks geconfronteerd met heel wat verkeersuitdagingen op de weg. Op welk uur van de dag u waar langsrijdt en in welke volgorde u welke stop inplant speelt allemaal een rol op de stress die uw chauffeurs meekrijgen om hun dagtaak af te werken.
BETERE ROUTEPLANNING
Een fleet management-oplossing doet meer dan alleen voertuigen volgen. Deze biedt regelmatige, nauwkeurige updates over zaken als verkeer, weersomstandigheden, verkeersincidenten, omleidingen en andere informatie waardoor de reis van de bestuurder mogelijk langer wordt en de werklast verhoogt.
UW UITDAGING: OPVOLGING EN RESPECT VAN RIJ- EN RUSTTIJDEN
Naast het wettelijk kader en uw verplichtingen inzake het respecteren van de rij- en rusttijden kunnen deze ook zorgen voor behoorlijk wat stress en werkdruk bij uw chauffeurs.
LIVE INFORMATIE OVER RESTERENDE RIJ- EN RUSTTIJDEN
WEBFLEET biedt actuele informatie over de resterende rij- en rusttijden van uw bestuurders.
U kunt zien hoeveel tijd elke bestuurder nog overheeft voordat u ze inzet, zodat u zeker weet dat uw team goed is uitgerust en u de nalevingseisen gemakkelijker kunt naleven. Ook biedt het systeem meldingen over inbreuk,
met vier ernstniveaus. U kunt dus al reageren voordat een kleine inbreuk een groot probleem wordt. En omdat uw rijtijden automatisch worden vastgelegd, verkleint u het risico op menselijke fouten en dit leidt tot een nauwkeuriger en dus veiliger proces.
UW UITDAGING: COMMUNICATIE MET UW BESTUURDERS VEREENVOUDIGEN
Uw chauffeurs zitten in veel gevallen heel de dag in hun voertuig waardoor het soms niet eenvoudig is om met hun in contact te blijven. De momenten dat uw back-office vragen heeft zijn zij misschien net aan het laden of lossen of net in een verkeerssituatie die hun volledige aandacht vereist
EENVOUDIGE COMMUNICATIE MET EEN PRO DEVICE
De apparatuur in de bestuurderscabine kan ervoor zorgen dat de communicatie met het kantoor een veel eenvoudiger en minder afleidend proces voor de bestuurder wordt. De PRO 8375 TRUCK biedt bijvoorbeeld tekst-naar-spraak en leest uw berichten hardop voor zodat de bestuurder niet hoeft te stoppen om een wijziging in de planning of een belangrijke update te bekijken. Anderzijds kan u via de App store bijkomende oplossingen zoals Teams, Whatsapp of andere bedrijfseigen oplossingen op uw toestellen plaatsen. Uw bestuurders kunnen dus optimaal betrokken worden in de bedrijfscommunicatie.
UW UITDAGING: DE JUISTE ROUTE NEMEN VOOR VRACHTWAGENS
Een veelvoorkomend probleem voor vrachtwagenchauffeurs is het gebruik van navigatiesystemen die niet zijn ontworpen voor de hoogte en het gewicht van hun voertuig. Ze kunnen hierdoor terechtkomen op wegen die niet geschikt zijn voor hun voertuig of hun lading. Niet alleen is dit gevaarlijk voor de bestuurder en andere weggebruikers, ook bestaat er een hoog risico op beschadiging van de vrachtwagen.
GEBRUIK PROFESSIONELE TRUCK NAVIGATIE
De ingebouwde PRO Driver Terminal-systemen van Webfleet Solutions bieden specifieke routes voor vrachtwagens. Hierbij wordt rekening gehouden met de hoogte en het gewicht van uw vrachtwagens en kunt u bepaalde punten, zoals smalle straten, scherpe bochten, U-bochten en lage tunnels, vermijden. Ook wordt rekening gehouden met eventueel gevaarlijke lading die door de vrachtwagen wordt vervoerd. Als bestuurders moe zijn, kunnen ze via het systeem nuttige plaatsen voor vrachtwagenchauffeurs zoeken, zoals geschikte parkeer- en rustplaatsen voor zware bedrijfswagens.
De gemiddelde terugverdientijd van een investering in opvolging van uw vloot ligt tussen 6 à 12 maanden
Zo veel optimalisaties mogelijk
Meten is weten.
U heeft als organisatie heel wat voertuigen (van personenwagen, over de bestelwagens naar vrachtwagens) te beheren. Al deze voertuigen stellen een behoorlijke kost voor in uw organisatie en bij een optimaal beheer kan u vrij vlug de meerwaarde van onze oplossingen ervaren en deze omzetten in harde euro's.
Of u nu een vloot van 2, 200 of 2000 wagens heeft, voor elke organisatie zijn voordelen.
Onze experts helpen u hier graag mee verder
Geef een reactie