Vrachtwagens zijn het doelwit van misdaad in Europa. Wat kunnen we hieraan doen ?

Volgens auteur: 18.03.2020 by René de Jong

Volgens de Transport Asset Protection Association (TAPA), zouden er 4.197 incidenten van ladingdiefstal hebben plaatsgevonden tussen januari 2018 en juni 2019 in Europa, Midden-Oosten en Afrika. Dit multi-billion euro probleem is slechts één van de misdaden waarmee bedrijven te kampen hebben.

De  EC Security Guidance for the European Commercial Road Freight Transport Sector belicht de meest voorkomende beveiligingsrisico’s, met name met betrekking tot vrachtdiefstal, cybercriminaliteit en verstekelingen in vrachtwagens. Dit artikel gaat dieper in op deze beveiligingsrisico’s, beoordeelt de negatieve gevolgen voor zowel bestuurders als managers en biedt een aantal richtlijnen om de beveiliging te verbeteren en toekomstige incidenten te voorkomen.

Ladingdiefstal

De lading is het meest kwetsbaar wanneer het over de openbare weg vervoerd, vanwege het grote aantal onbeveiligde parkeerplaatsen. Ladingdiefstel omvat voornamelijk: kaping, diefstal van een stilstaand voertuig, diefstal van een bewegend voertuig of diefstal van het voertuig en de lading.

Ladingdiefstal kan op ieder moment van de toeleveringsketen plaatsvinden, maar daders geven de voorkeur aan goederen die onderweg zijn. Het grootste risico bevindt zich op onbeveiligde parkeerplaatsen waarbij zowel de lading als de bestuurder een makkelijk doelwit zijn. Een tweede groot risico komt voor op de route tijdens het rijden, omdat een voertuig gekaapt kan worden, tegengehouden door neppolitie of naar een nepmagazijn kan worden gestuurd.

Geweld tegen chauffeurs komt vaker voor naarmate de waarde van de lading hoger is. Enkele voorbeelden van risicovolle goederen zijn onrechtmatige geneesmiddelen, kostbare metalen, sigaretten en hoogwaardige elektronica.

Cybercriminaliteit

Diefstal vanuit een beveiligd magazijn is moeilijk en onwaarschijnlijk. Daartegenover is cybercriminaliteit een populaire manier geworden voor ladingdiefstal. Criminelen kunnen computersystemen hacken en de identiteit van een vrachtbedrijf stelen of zich frauduleus eigen maken, waardoor ze toegang krijgen tot bevoorrechte informatie die ze kunnen gebruiken om criminele initiatieven te ontplooien, van diefstal tot mensensmokkel.

Hoewel cybercriminaliteit niet gewelddadig is, kan het behoorlijke schade berokkenen aan de reputatie van een bedrijf, financiën, beveiliging en supply chain.

Verstekelingen

Verstekelingen proberen ongemerkt aan boord van vrachtwagens te komen wanneer ze illegaal een land proberen binnen te komen. Dit gebeurt vaak rond de grensstreek op een vertrekpunt, maar minder onderweg.

Meestal gaat dit niet gepaard met geweld tegen de bestuurders als de daders ongemerkt blijven.

Echter veroorzaken ze soms een omleiding door bijvoorbeeld een obstakel op de weg te leggen zodat de vrachtwagen moet stoppen, wat kan leiden tot schade aan de vrachtwagen.

Zelfs wanneer een vrachtbedrijf onwetend betrokken is bij mensensmokkel, kan hij hiervoor een hoge boete krijgen. In sommige gevallen worden goederen aan de grens beschadigd, gestolen of vernietigd wegens besmettingsgevaar.

–> Lees hier het volledige artikel