Transportbedrijf Aernouts Logistics Support is gespecialiseerd in fietstransport, fijnmazige distributie en transport op maat. Directeur Dirk Aernouts: “Wij onderscheiden ons van andere transportbedrijven door onze specifieke dienstverlening, denk aan het vervoeren van schadegevoelige producten als fietsen, tapijten en raamdecoratie. Ook bieden we extra services als opslag, fietsmontage en plaatsing van huishoudapparatuur.” Aernouts richtte het bedrijf samen met zijn vrouw op in 2002. “Inmiddels werken hier 35 medewerkers. We hebben zo’n 35 wagens in eigen beheer en circa 10 vaste onderaannemers. Ons wagenpark bestaat grotendeels uit bestelwagens en bakwagens.

Aernouts: “We kwamen op een transport- en logistiekbeurs in contact met ARC & Webfleet Solutions. De producten spraken ons meteen aan door de vele mogelijkheden, zoals de vele modules waarmee je kunt uitbreiden en de gedegen analyses, ondersteund door de services van ARC hadden we gevonden wat we zochten. Ook zijn onze chauffeurs vaak al gewend om met de handige GPS van TomTom te werken, en straalt het bekende merk betrouwbaarheid en degelijkheid uit.

Aernouts Logistics Support maakt sinds 2012 gebruik van Webfleet Solutions, LINK en de ecoPLUS-module. De 6 vrachtwagens zijn voorzien van PRO TRUCK navigatiesystemen en ook sommige bestelwagens zijn hiermee uitgerust. “Chauffeurs zien nieuwe opdrachten nu direct binnenkomen en kunnen die dus sneller oppakken. Ook zijn ze sneller op plek van bestemming en hebben ze hun rijgedrag aangepast, wat veel geld bespaart.

Na de installatie van alle apparatuur door ARC monitorde Aernouts Logistics Support alle chauffeurs 2 maanden lang. “We hebben die gegevens geanalyseerd, de grootste verschillen eruit gehaald en dit gepresenteerd aan de chauffeurs”, vertelt Aernouts. “Hieruit kwamen grote verschillen tussen het rijgedrag aan het licht. De ene chauffeur deed bijvoorbeeld 80 kilometer langer over een route dan een andere chauffeur. Ook waren er wagens die 110 incidenten – scherp sturen, hard remmen, snelheidsoverschrijding – op een dag hadden, en wagens die er maar 3 hadden. Hierdoor waren er onder de chauffeurs grote verschillen tussen bandslijtage en brandstofgebruik. Het verschil tussen het brandstofverbruik per dag van de beste en de minst goede presterende chauffeur was bijvoorbeeld 3 liter, wat staat voor 500 euro per jaar. In totaal lagen de kosten van de minst goede presterende chauffeur 1.000 euro per jaar hoger dan die van de beste chauffeur.

Chauffeurs zijn erg geschrokken van deze cijfers. “Zij beseffen nu wat het effect van hun rijgedrag op de bedrijfskosten heeft en hebben veel meer respect gekregen voor de wagens”, aldus Aernouts. “Hun rijgedrag is er enorm op vooruit gegaan. Waar chauffeurs eerst 110 incidenten hadden, zijn dit er nu nog maar 3 tot 4. We doen ons werk nu zeker 1 uur sneller ten opzichte van voorheen en besparen zo per jaar 25.000 euro.