Aernouts Logistics Support optimaliseert communicatie met chauffeurs dankzij Webfleet Solutions

“Wij besparen 25.000€ per jaar”

Dirk Aernouts, directeur, Aernouts Logistics Support

VIDEO REFERENTIE

We onderscheiden ons door het vervoer van schadegevoelige producten en extra services als opslag en montage en plaatsing van producten

Aan het woord is Pascal Libens, Fleet Manager of Belgium and Luxembourg, We waren op zoek naar een oplossing die ons enerzijds zou helpen om waardevolle informatie naar onze chauffeurs te sturen en anderzijds om onze planning te helpen. We hebben daarom gekozen voor TomTom WEBFLEET. Dankzij de integratie van TomTom met onze eigen software hebben we een totaaloverzicht van onze eigen distributie.

DE UITDAGING

We zochten naar een oplossing voor stroeve communicatie met onze chauffeurs en verspillingen door rijgedrag

Voor we de producten van Webfleet Solutions gingen gebruiken, liep de communicatie met onze chauffeurs stroef, aldus Aernouts. Als een klant belde met een bestelling, duurde het vaak 10 tot 15 minuten voordat we een chauffeur bereikten om de opdracht door te geven. Dit vertraagde dus onze dienstverlening. Daarnaast waren er wagens die al na 20.000 kilometer nieuwe banden nodig hadden, terwijl dit bij andere wagens pas na 60.000 kilometer nodig was. En er was een groot verschil in brandstofverbruik tussen de wagens. Om ons werk efficiënter, sneller en goedkoper uit te voeren, gingen we op zoek naar een oplossing waarmee de chauffeurs direct inzicht kregen in nieuwe opdrachten en in hun rijgedrag.

DE OPLOSSING

We doen ons werk nu zeker 1 uur sneller ten opzichte van voorheen en besparen per jaar 25.000 euro

Aernouts: We kwamen op een transport- en logistiekbeurs in contact met ARC & Webfleet Solutions. De producten spraken ons meteen aan door de vele mogelijkheden, zoals de vele modules waarmee je kunt uitbreiden en de gedegen analyses. Ook zijn onze chauffeurs vaak al gewend om met de handige GPS van TomTom te werken, en straalt het bekende merk betrouwbaarheid en degelijkheid uit.

Aernouts Logistics Support maakt sinds 2012 gebruik van WEBFLEET, LINK en de ecoPLUS-module. De 6 vrachtwagens zijn voorzien van PRO TRUCK navigatiesystemen en ook sommige bestelwagens zijn hiermee uitgerust. Chauffeurs zien nieuwe opdrachten nu direct binnenkomen en kunnen die dus sneller oppakken. Ook zijn ze sneller op plek van bestemming en hebben ze hun rijgedrag aangepast, wat veel geld bespaart.

Na de professionele installatie door de techniekers van ARC van alle apparatuur monitorde Aernouts Logistics Support alle chauffeurs 2 maanden lang. We hebben die gegevens geanalyseerd, de grootste verschillen eruit gehaald en dit gepresenteerd aan de chauffeurs, vertelt Aernouts. Hieruit kwamen grote verschillen tussen het rijgedrag aan het licht. De ene chauffeur deed bijvoorbeeld 80 kilometer langer over een route dan een andere chauffeur. Ook waren er wagens die 110 incidenten – scherp sturen, hard remmen, snelheidsoverschrijding – op een dag hadden, en wagens die er maar 3 hadden. Hierdoor waren er onder de chauffeurs grote verschillen tussen bandslijtage en brandstofgebruik. Het verschil tussen het brandstofverbruik per dag van de beste en de minst goede presterende chauffeur was bijvoorbeeld 3 liter, wat staat voor 500 euro per jaar. In totaal lagen de kosten van de minst goede presterende chauffeur 1.000 euro per jaar hoger dan die van de beste chauffeur.

Chauffeurs zijn erg geschrokken van deze cijfers. Zij beseffen nu wat het effect vanrijgedrag op de bedrijfskosten heeft en hebben veel meer respect gekregen voor de wagens, aldus Aernouts. Hun rijgedrag is er enorm op vooruit gegaan. Waar chauffeurs eerst 110 incidenten hadden, zijn dit er nu nog maar 3 tot 4. We doen ons werk nu zeker 1 uur sneller ten opzichte van voorheen en besparen zo per jaar 25.000 euro.