RSC Trans gebruikt sinds 2010 het Webfleet Pro-navigatiesysteem en het voertuigvolgsysteem LINK 510. Daarmee heeft RSC Trans zowel een realtime als historisch overzicht van wanneer, waar en hoe hun voertuigen worden gebruikt. Op die manier kan RSC Trans het rijgedrag analyseren, toezicht houden op de tijd die chauffeurs onderweg zijn, en nagaan hoeveel tijd ze bij klanten doorbrengen.

‘Your goods from A to Better.' Dat is het motto van transportbedrijf RSC Trans, in de haven van Antwerpen. RSC Trans vervoert goederen van klanten uit alle segmenten, van fruit tot koffie, over chocolade tot staal. Dat gebeurt meestal binnen een straal van vijfhonderd kilometer rondom de Antwerpse haven. Tachtig procent van het werk bestaat uit containertransport. Uitgangspunt van de onderneming is dat je logistiek niet ingewikkelder moet maken dan nodig is; het is immers al uitdagend genoeg om het iedere dag goed te doen. RSC Trans heeft daarom als missie: elke dag met passie zorgen voor perfect transport en een tijdige en correcte aflevering.

Het is nu voor ons veel makkelijker alles te monitoren en opdrachten door te sturen“, vindt Sven Maes. “We hebben meer controle over de activiteiten van de chauffeurs en zijn van alles op de hoogte. Eerst belden we daarvoor naar de chauffeurs. Die waren vaak bezet, waardoor we later weer terug moesten bellen. Daaraan ging veel tijd verloren.

Door de Webfleet-oplossing is deze situatie verleden tijd. Sven Maes: “We sturen een opdracht en weten zeker dat hij aankomt. Voor de chauffeurs zelf is het ook handig dat ze een bericht krijgen via Webfleet in plaats van telefonisch. Een telefoon moet je direct opnemen. Onze chauffeurs kunnen nu zelf bepalen of ze direct antwoord geven als ze een bericht krijgen of een paar minuten later als ze er tijd voor hebben. Ze hebben inmiddels ervaren dat het systeem hun werk gemakkelijker maakt, waardoor hun aanvankelijk afwachtende houding helemaal verdwenen is. Ze zijn ook blij dat ze nu beschikken over een navigatiesysteem dat rekening houdt met de afmeting en gewicht van hun truck.

Het gebruik van Webfleet in plaats van sms en telefoon levert RSC Trans een flinke besparing op. “Onze communicatiekosten zijn met veertig procent afgenomen“, vertelt Sven Maes. “En wat minstens zo belangrijk is: de oplossing leidt tot tevreden klanten. Door het inzicht in het transport kunnen we onze klanten veel beter op de hoogte stellen. We weten nu direct waar een chauffeur is en kunnen het op tijd aankondigen als hij vroeger arriveert of juist later door een file of ander oponthoud. We kunnen klanten zo beter en correcter informeren.

Ook voor Sven Maes zelf levert de oplossing tijdsbesparing op: bij de verloning aan het einde van de maand. “Het volgsysteem is gelinkt aan de tachograaf“, legt hij uit. “Daardoor zijn de benodigde gegevens al aan elkaar gekoppeld, wat de uitbetaling vergemakkelijkt.

Behalve kosten- en tijdsbesparing kan een Webfleet-oplossing ook brandstofbesparing opleveren. Dit speelt bij RSC Trans echter een minder grote rol. “Wij rijden met nieuwe trucks, die sowieso al economisch met brandstof omgaan. Maar het systeem zet door het inzicht dat het biedt wel aan tot bewuster rijgedrag. Inmiddels eisen we ook van onze onderaannemers dat ze de oplossingen gebruiken van Webfleet Solutions. Ze moeten kunnen garanderen dat ze voldoen aan de hoge eisen die wij stellen op vlak van communicatie. We zijn dus niet alleen zelf Webfleetgebruiker geworden, maar hebben Webfleet Solutions ook aan een paar nieuwe klanten geholpen.